De Dwarsfluit is een veelzijdig blaasinstrument, in verschillende muziekstijlen en bezettingen is de fluit te horen. Wanneer je eenmaal een toon kunt blazen, kun je al snel stukjes spelen. De toon ontstaat bij de dwarsfluit door schuin naar beneden over de fluit heen te blazen, zoals je misschien weleens op een flesje hebt gedaan. Deze manier van blazen geeft de fluit juist die bijzondere klank!
Behalve prachtige tonen kun je allerlei bijzondere en leuke klanken uit de fluit toveren.
Vroeger bouwde men de dwarsfluit meestal van hout, soms van ivoor; de dwarsfluit van nu is verzilverd, of zelfs van écht zilver, óf zelfs van goud.
Tegenwoordig zijn er gelukkig allerlei speciale fluiten voor als je lichaam nog niet lang genoeg is voor de 'normale' rechte fluit. Zo kun je al wel vanaf je vierde op een klein fluitje beginnen om zo door te groeien naar de rechte fluit. Meestal kunnen kinderen vanaf 8 jaar wel op de rechte fluit spelen. Vaak begin je met een huurfluit, wanneer je zeker weet dat je het fluitspelen erg leuk vindt, schaf je je eigen fluit aan.
In de lessen en bij het thuis oefenen is aandacht voor de techniek van het fluitspel nodig. Als middel om fijn muziek te kunnen maken en zodat je kunt spelen wat jij graag wilt laten klinken. Klankvoorstelling is dus ook een belangrijk aspect. De Dwarsfluit leren bespelen is een fysiek, zintuiglijk, gevoelsmatig gebeuren, waarbij je geniet van het leren en musiceren, alleen of in samenspel.
Het lesmateriaal wordt afgestemd op leeftijd, niveau en wensen van de leerling, er is ontzettend veel keuze.
Dwarsfluitlessen worden gegeven aan zowel volwassenen als kinderen.

mobiel: 06 18845178
mail: Gera van der Meulen

Terwijl niemand wist waar en wanneer ik de dwarsfluit gezien en gehoord zou hebben, wist ik dat ik de dwarsfluit wilde leren bespelen. Die fluwelen klank in de laagte, dat instrument van zilver...
Later, ik studeerde toen al aan het conservatorium, vertelde mijn moeder mij, dat ze zich nu pas realiseerde, dat zij, toen ze zwanger was van mij, het harp-fluit concert van Mozart ‘grijs’ had gedraaid...Bijzonder, des te meer omdat ook de harp mij aantrok ...

Docente worden leek me als meisje al leuk, ik dacht o.a. aan docent geschiedenis, of frans. Uiteindelijk heb ik dus mijn liefde voor het fluitspel en de wens om docente te worden gecombineerd in mijn beroep als fluitdocente!

Aan het conservatorium heb ik van veel fluitdocenten lessen gehad. Toen vond ik dat wel eens verwarrend, al die docenten met elk hun eigen aanpak. In mijn lesgeven nu ervaar ik het als een voordeel dat ik op zoveel verschillende manieren les heb mogen ontvangen.

Met veel enthousiasme geef ik lessen aan (jonge)kinderen, jongeren en volwassenen. Zowel individueel als in groepen.

De leerling als persoon is voor mij uitgangspunt voor de invulling van de lessen; als een leerling mijn leskamer binnenkomt, komt er vooral een mens binnen. Ik geniet wanneer een leerling geniet van het fluitspelen of geraakt wordt door de schoonheid van een muziekstuk.
Graag zie ik dat het leren bespelen van een instrument en het musiceren onderdeel zijn van de persoonlijke groei.
Ik vind mede daarom lesgeven een spannend en verantwoordelijk vak, er komt zo ontzettend veel aan de orde bij het (aan)leren en bespelen van een muziekinstrument. Zelf volg ik ook daarom geregeld docentendagen, cursussen e.d. als ondersteuning in mijn groei als mens en muziekdocent.

Een juiste technische basis vind ik van belang; nooit als doel maar als middel. Uiteraard ter voorkoming van fysieke klachten, maar zeker om elke leerling de mogelijkheid te geven, zich naar eigen wensen en mogelijkheden, muzikaal te kunnen ontwikkelen en te uiten. 
Sinds mijn afstuderen heb ik geregeld leerlingen met ambitie en talent mogen begeleiden naar een toelating tot de vakopleiding.

Momenteel ligt bij mij de nadruk op het lesgeven. Maar ook heb ik in allerlei bezettingen, waaronder met harp, accordeon en zang mogen concerteren. Extra bijzonder vond ik het om samen met een componist aan de uitvoering van zijn/haar compositie te mogen werken. Niemand dan de componist zélf weet beter wat de bedoeling is van die compositie. Daarbij zijn componisten erg dankbaar wanneer hun composities door instrumentalisten tot klinken worden gebracht.

Mijn wens is dat wanneer iemand terugdenkt aan de fluitlessen bij mij, dat dat met plezier is. En dat die lessen een kleine bijdrage hebben mogen leveren aan de muzikale en persoonlijke groei.